1/1

© 2019 Musicalgroep MILO vzw

De dirigent

José Vindel werd geboren in Tegucigalpa (Honduras) op 9 februari 1990. Hij startte zijn muzikale opleiding in 2003 aan de National School of Music in zijn geboorteland. Hij werd in 2008 de laureaat van de drumwedstrijd van het ‘III percussion festival of Honduras’. Datzelfde jaar werd hij lid van het Nationaal Filharmonisch orkest van Honduras waar hij tot 2011 actief was.  De liefde voor muziek bracht hem naar België waar hij aan het Conservatorium van Gent de Master in de Uitvoerende muziek behaalde met als specialiteit percussie. Hij kreeg er les van Wim Konink en Gert D’haese (instrument), Bart Maris en Peter Vandenberghe (Improvisatie), (Dirigeren) met Wim Belaen en Dirk Brossé en (Compositie) met onder andere Frank Nuyts . Op dit moment studeert hij aan datzelfde conservatorium voor Bachelor in de Muziekcompositie en eind deze maand start hij aan het Brusselse Conservatorium een postgraduaat met Bart Quartier en Gert Francois.


Hij doceert Zuid-Amerikaanse Percussie aan de Tambor Percussieschool in Gent en is hoofdpercussionist van de La Chapelle Sauvage Symphony Orchestra. Recent nam hij samen met het Zvezdoliki ensemble een versie op van de prachtige tango-operita van Astor Piazzolla "María de Buenos Aires", De cd werd gereleased op 5 oktober 2018 bij het Evil Pinguin Records label "Atartica".

José volgde masterclasses en workshops bij heel wat gerenommeerde namen zoals Nanae Mimura, Zoro, Álvaro López, Richie Gajate García, Tarcisio Molinaro, Pei-Ching Wu, Nebojsa J. Zivkovic, Chin Cheng Lin, Ludwig Albert, Kuniko Kato, Paco Navarro en Francesca Santangelo.

Hij trad wereldwijd op in onder andere Antigua Guatemala, San José, Hamburg, Gent, Brussel, Antwerpen, Amsterdam, Lissabon, Tilburg en Rome. Zijn muzikale stijlen en invloeden gaan van ‘Latijns-Amerikaanse muziek, jazz, klassieke muziek, wereldmuziek tot hedendaagse muziek. 

“Evita dirigeren voor musicalgroep MILO was een echt avontuur dit jaar. Een uitdaging die ik met beide handen heb aangenomen. De kans om de prachtige compositie van Sir Andrew Lloyd Webber te mogen dirigeren is iets waar je geen nee tegen kan zeggen.

Het is meteen de eerste keer dat ik de muzikale leiding van een musicalproductie mag doen en dat zorgt bij mij alvast voor vlinders in de buik. Ik weet maar al te goed dat deze opdracht een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. 

Ik heb zelf al een lange weg afgelegd om vandaag hier vol vertrouwen te kunnen staan. En het enige waar ik nu aan kan denken is dat ik gewoonweg mijn uiterste best moet doen. Ik heb genoten van elk deel van dit proces: de partituren ontvangen, de repetities voorbereiden, muzikanten zoeken,... 

Ook de samenwerking met het bestuur verliep heel goed en ik wil hen alvast bedanken voor de grote inspanningen die zij doen om dit project te doen slagen.

Maar ‘last but not least’, heb ik vooral uitgekeken naar de repetities met de muzikanten en cast. Dat is de plaats waar we ons voorbereiden op het laatste deel van deze productie: de voorstellingen waar ‘the magic happens’.  Van waar u, als publiek, meegaat in ons avontuur. En het applaus dat straks weerklinkt, zal de harten van elke artiest hier aanwezig verwarmen.”